14:12 Риясыз рух | |||
АДАМ – ТРАНСЦЕНДЕНТТІ БОЛМЫС Адам – ғаламның мазмұны, тіршіліктің өзгеі. Тіршілік тұтастай адамның төңірегінде топтасқан. Ұлы Жаратушы белгілі бір деңгейде барша тіршілікті адамға тәуелді қылған. Ал адамның өзі – Жаратушыға тәуелді. Жаратылыстың ішкі мәнін ашатын да – адам. Адам баласы ғана «Алла –Ғалам – Адам» ьайланысының ішкі мазмұнын сезініп, түсіне біледі, сонан соң осы қасиетті ізгілікпен ұштастыра алады. Ислам көзқарасында адам – қос табиғаттан тұратын тарнсцендентті болмыс. Оның бірі – тән, яғни материалдық дене, екіншісі – рух, яғни жан. Тән – топырақтан жаралған. Ал жан болса, Алла тарапынан үрленген рух. Рух – Алла тарапынан үрленгендіктен трансцендетті сипатқа ие. Адамның осы екі қыры да өте көркем әрі кемел бейнеде. Адам тәндік тұрғыдан дүние заңдылықтарына тәуелді. Ал оның рухани болмысы, бізге беймәлім тылсым әлеммен байланысып жатқан сырға толы құпия қазына. Әлемде адам секілді жаны мен тәні бірге қоса кемел жаратылған басқа бір жаратылыс жоқ. Мәселен, хайуанды алып қарасаңыз, тән қуаты жоғары болғанымен, жан қуаты төмен. Сол секілді рухани жаратылыс болып есептелетін періштелер де тәндік қалаулардан ада. Осы себепті де адам өзге жаратылыстардан дәреже тұрғысынан үстем болып келеді. Адамның осындай биік дәрежесіне бола періштелер оған құрмет сәждесін жасады. Құранда да адамның трансцендентті болмыс екендігінің ақиқаты былайша баян етіледі: «Біз адамды құрғақ, күйдірілмеген әрі кескінделген қара балқытан жараттық. Ал жындарды оған дейін терідегі ұсақ саңылаулардан тәнге еніп кете алатын түтінсіз оттан жараттық». Аятта адамның физиологиялық қыры топырақтан жаратылғандығы баян етілген. Адамның топырақтан жаралған қыры – оның тәндік қалаулары мен ішіп-жеу секілді әртүрлі іс-әрекеттері нәтижесінде ортаға шығады. Алайда топырақтан болған қыры адам болмысына трансцендентті сипат дарыта алмайды. Сол себепті бұл аяттан көретінімз, адам топырақ күйінде болған кезде өзінің толық бейнесін әлі ашқан жоқ. Сондай-ақ оның рухсыз, топырақ күйіндегі кейпіне періштелер тарапынан ешқандай құрмет орын алмады. Адамның нағыз бейнесі Алла тарапынан рух үрленген кезде барып көрініс берді. ол Құранда былайша баян етіледі: «Оған толыққанды (ең көркем) кескін-келбет беріп, ішіне Өз Рухымнан үрлегенімде (яғни рухты жаратып, оған жан бітіргенімде) оған бірден (сый-құрмет көрсетіп) сәжде етіңдер», - деген еді. Сонда барлық періштелер бірден сәжде етті». («Хажр» сүресі, 26-30 аяттар) Мінеки, адамның трансцендетті, яғни ақыл шеңберіне сыймайтын ғажайып жаратылыс екендігі осы аяттан байқалады. Алла тағала адамды топырақтан жаратып, оған рух үрлеген уақытта, адамның қадір-қасиетін бүкіл әлем таныды. Барлық періште адамға құрмет сәждесін жасады. Адамның рухани қыры; рухани қуат күшіне тән иман, ар-ұждан, ілім, таным-түсінік, қабылдау, ой-сана, сондай-ақ т.б. әртүрлі рухани құндылықтар мен сезімдер аясында көрініс табады. Бұдан біз мынадай тұжырым жасай аламыз:
Алла елшісі (с.а.с.) – Әбу Дарда мен Амр ибн Асқа (р.а.) айтқан кеңесінде осы тепе-теңдікті сақтауға шақырып: «Біліп қойІ дененің сенде ақысы бар», «Раббыңның сенде ақысы бар. Нәпсіңнің (жаныңның) сенде ақысы бар. Әйеліңнің де сенде ақысы бар. Әрбір ақы иесіне – ақысын бер!» - деген. Демек, адам тұлғалық кемелдігін толық жүзеге асыруды қаласа, өз болмысындағы осы тепе-теңдікті сақтауы тиіс. Сол кезде «кәміл адам» концепциясы мен оның рухани әлеміне қатысты «кәміл иман» мәселесі өз орнын табады. жиған-терген Бегімхан Ибрагим (КЕРІМХАНҰЛЫ) Ақсу қаласының №2 ЖОББ мектептің қазақ тілі мен әдебиеті мұғалімі Павлодар облысы Қазақстан Журналистер Одағының мүшесі | |||
|
Всего комментариев: 0 | |